tisdag 4 september 2012

Läkemedel

SVT har granskat vad som sker på apoteken. Det visar sig att hela läkemedelshanteringen håller på att kapsejsa.

För att få sina läkemedel kan man tvingas gå till flera apotek. Apoteken har färre och färre läkemnedel i lager.Smink och andra produkter håller på att ta över.

Dessutom så får man hela tiden andra lökemedel än det som läkaren har skrivit ut. Varje gång jag går till "mitt apotek" i Uddevalla för att få läkemedel så blir det en rad nya fabrikat av läkemedel som jag får. Läkemedlen skall ha samma huvudingrediens men att i övrigt så skiljer det sig. Det är nya förpackningar, det är nya färger och storlekar på tabletterna osv.

 Hur skall jag som patient/kund veta om jag får rätt läkemede? Hur skall jag veta vilka biverkningar som läkemedlet som jag får har.Alla läkemedel har biverkningar.
När jag frågar på apoteket om biverkningar så har dom svårt att fötklara.
Jag anser att den medicin som min doktor har skrivit ut det är den jag skall ha. Men så fungerar det inte.

Att parienter får fel läkemedel är inte heller ovanligt enligt SVT:s granskning. Läkemedelsverket som har att utöva tillsyn över apoteken har konstaterat en massa brister och felaktigheter.
Men dom får inte offentliggöra dessa resultat.

Jag trodde det var för omtanken om dem enskilde patienten/kunden som läkemedlsverket skall granska apoteken. Nä,nä.. det är med omtanke om det akruella apoteket. De kan fårlora kunder om det blir offentligt vilka fel och brister man har funnit.

Alltså det viktiga är omtanken om företaget/apoteket inte patienten/kunden. Så går det till i Sverige idag.
Så nästa gång jag till apoteket så vet jag att det apotekets bästa som är det viktiga inte min hälsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar